Microflex -økosystemet: Digital signalbehandling


Et møte uten video er fortsatt et møte; et møte uten lyd avlyses. Faktisk sier 81% av IT -beslutningstakere at lyd har størst innvirkning på å forbedre kvaliteten på virtuelle møter. God lyd er lett å overse, men dårlig lyd kan vanskelig ignoreres. Det forårsaker tretthet, øker distraksjonen og reduserer forståelsen - hvor alle faktorene reduserer produktivitet og inntekt.
I denne serien med blogginnlegg skal vi undersøke hvordan de forskjellige delene av Microflex -økosystemet påvirker lydkvaliteten. Lydsystemets jobb er å fange stemmene til mennesker i rommet for overføring, og å gjengi stemmene til mennesker som kommer fra det andre stedet. For å gjøre dette godt må lyden være både forståelig (betyr at du kan forstå hva som blir sagt) og naturlig (noe som betyr at folk høres ut som seg selv, slik de ville gjort hvis du snakket ansikt til ansikt).
Hvordan DSP forbedrer lyden din
Mikrofonens jobb er å konvertere lydbølger som beveger seg gjennom luften til et lydsignal som kan overføres, forsterkes eller spilles inn. Bortsett fra i små stuerom, er en mikrofon nesten aldri nok. De fleste møterom krever flere mikrofoner som må blandes sammen. De rå signalene fra mikrofonene er som sangere i et kor - uansett hvor gode de er alene, er det hvordan de opptrer sammen som teller.
Det som trengs er en etterproduksjon som polerer og foredler hvert enkelt mikrofonsignal, og deretter kombinerer dem alle til en balansert, harmonisk miks. I gamle dager krevde dette et rack fullt av enheter med knapper, lys og målere som måtte møysommelig finjusteres av en dyktig lydtekniker for å jobbe sammen.
Heldigvis tar det ikke lenger en indoktrinering i lydteknikkens mørke kunst for å få jobben gjort; nå kan alle de viktige prosessene utføres av en enhet som kalles en digital signalprosessor (eller ‘DSP’). DSP kan være et frittstående maskinvare eller en del av et program som kjører på en PC - men ikke alle DSP er egnet for arbeidsplasser eller høyskoler. DSP for en videokonferanseapplikasjon må håndtere video, samtalehåndtering og andre oppgaver; lyd er bare en ting på huskelisten.
"Alle DSP er ikke skapt like. DSP innebygd i en videokonferanseapplikasjon må håndtere video, samtalehåndtering og andre oppgaver; lyd er bare en ting på huskelisten."
Det du vil ha er en dedikert DSP til lyd som er designet for å fungere med mikrofoner, og vier all oppmerksomhet og kraft til å få tale til å lyde så naturlig som den kan være. Som en Swiss Army Knife, er en lyd -DSP utstyrt med en komplett pakke med behandlingsverktøy for å optimalisere hørbarhet og forståelighet.
Lydproblemer som DSP kan fikse
I en nylig undersøkelse siterte 80% av fagpersonene lydproblemer som de viktigste kildene til frustrasjon med virtuelle møter. De fleste videokonferanser er plaget av det samme settet med kroniske problemer. Hvert av verktøyene eller "behandlingsblokkene" i lyd-DSP -en din har et bestemt formål og løser et av disse problemene:
Problem nr. 1: For høyt eller for mykt
Et av de vanligste lydproblemene med videokonferanser er ganske enkelt å kontrollere nivåene. Noen ganger er ikke personene på den ene siden av samtalen høyt nok, eller noen ganger er de for høye. Løsningen er Automatic Gain Control (AGC), som justerer nivået på hver mikrofonkanal (eller innkommende lyd) for å sikre et jevnt volum. I likhet med en god lydtekniker, skrur AGC opp de som snakker lavt, og skrur litt ned på de som roper høyest. Dette er ideelt for møterom hvor avstanden mellom taleren og mikrofonen varierer ettersom forskjellige mennesker bruker rommet.
Problem nr. 2: Vi høres ut som om vi er i en boks
Hul lyd - som om du er i en boks - kan skyldes at du har for mange åpne mikrofoner samtidig. En automatisk mikser tar seg av det ved å aktivere den nærmeste mikrofonen umiddelbart når noen snakker og slår av mikrofoner som ikke er nødvendig. I et rom med åtte mikrofoner gjør eliminering av de syv som ikke trengs en natt-og-dag-forskjell i lydkvaliteten.
Problem nr.3: Ekko, Ekko, Ekko
På en videokonferanse er det mulig at lyden som kommer ut av høyttaleren tas opp av en mikrofon og sendes tilbake til lytteren på andre siden, noe som forårsaker et irriterende ekko. En Acoustic Echo Canceller (AEC) fjerner digital innkommende fjerntliggende lyd fra den utgående lyden for å forhindre dette. De fleste videokonferanseapplikasjoner (som Microsoft Teams, Zoom eller Skype for Business) har en enkeltkanals AEC innebygd som er best egnet for når du blir med på et av disse møtene fra en bærbar datamaskin. Men for større møterom og klasserom med flere deltakere og mikrofoner krever god lydkvalitet en DSP som dedikerer en egen AEC til hver mikrofonkanal.
Problem nr. 4: Støy er distraherende
De fleste møterom har noe underliggende bakgrunnsstøy forårsaket av projektorer eller datamaskiner, HVAC-systemer, buldrende bygninger eller miljøstøy som siver inn fra utsiden. Folk i rommet merker det kanskje ikke, men mikrofoner plukker det opp. EQ kan ta bort mye av buldringen og suset i de lave og høye frekvensområdene, men elektronisk støyreduksjon kan digitalt fjerne støy som overlapper frekvensområdet til tale, slik at det ikke kan høres for lytterne. Effekten av en DSP med god støyreduksjon kan være intet mindre enn fantastisk.
Problem nr. 5: Kan de ikke høre oss?
Jo mer støy og etterklang det er i lydsignalet, jo vanskeligere er det for videokonferanse-kodeken (enten det er en app på en PC eller en maskinvareenhet) å legge til rette for god interaktivitet mellom møtedeltakerne. Hvis lydproblemer ikke er løst før signalet når kodeken, kan det være vanskelig å avbryte den andre siden eller for dem å avbryte deg. Dette bremser kommunikasjonen og forårsaker irriterende distraksjoner.
Problem nr.6: Lyd ikke synkronisert med video
Video krever mer behandling enn lyd for å passere gjennom en internettforbindelse, det tar litt mer tid. Lyden kommer til den andre siden før videoen, så du hører noen snakke før munnen beveger seg på skjermen. En justerbar forsinkelse i DSP gjør at lyden til videokonferansen kan synkroniseres slik at den stemmer overens med videoen.
Lyd-DSP fra maskinvare vs. programvare
DSP for lydkonferanse må være plassert hvor det er mest fornuftig for systemet ditt. I mindre rom eliminerer en mikrofon med innebygd DSP-lyd (som Microflex Advance MXA710 eller MXA910) behovet for tilleggsenheter og forenkler konfigurasjonen. I mellomstore til store rom med flere mikrofoner og andre lydkilder, gir DSP for lyd på en dedikert maskinvareenhet (som IntelliMix P300) mer strøm, fleksibilitet og tilkoblingsmuligheter for grensesnitt med maskinvare- eller programvarekodeker. Shure tilbyr ganske unikt også en programvarebasert DSP-løsning, IntelliMix Room, som også kan kjøres på en PC i rommet eller på en videokonferansemaskin, noe som gjør det enklere å distribuere og sentralisere vedlikehold for IT-ansatte. Uansett formfaktor leverer DSP naturlig lyd som muliggjør enkel kommunikasjon og maksimerer verdien av investeringen din i fasiliteter og teknologi.
TIlbake til hovedsiden for Microflex Ecosystem


Microflex Ecosystem: Konferansemikrofoner
For en vellykket konferansesamtale må lyden være både forståelig og naturlig. I dette blogginnlegget vil vi diskutere mikrofonens rolle for å få dette.


Microflex Ecosystem: Høyttalere
Mens en mikrofon konverterer lyd til et elektrisk signal, konverterer en høyttaler signalet tilbake til lyd. Lær hvorfor dette er en vesentlig del av lydøkosystemet.
Validate your login
Logg inn
Create New Account