Shure Microflex Ecosystem - mikrofoner for møterom


Et møte uten video er fortsatt et møte; et møte uten lyd avlyses. Faktisk sier 81% av IT -beslutningstakere at lyd har størst innvirkning på å forbedre kvaliteten på virtuelle møter. God lyd er lett å overse, men dårlig lyd er vanskelig å ignorere. Det forårsaker tretthet, øker distraksjonen og reduserer forståelsen - som til slutt reduserer produktivitet og inntekt.
I denne serien med blogginnlegg skal vi undersøke hvordan de forskjellige delene av lydøkosystemet påvirker lydkvaliteten. Lydsystemets jobb er å fange opp stemmer fra mennesker i rommet for overføring, og å gjengi stemmer fra mennesker på det andre stedet. For å gjøre dette bra må lyden være både forståelig (betyr at du kan forstå hva som blir sagt) og naturlig (noe som betyr at folk høres ut som seg selv, slik de ville gjort hvis du snakket ansikt til ansikt.) I blogginnlegg #1 skal vi diskutere mikrofonens rolle.
Mikrofonen har bare én jobb
Konferansemikrofonen er den aller første lenken i kjeden av lydkomponenter; det er utgangspunktet for alt som skjer nedstrøms. Mikrofonen har bare en jobb: å konvertere lydbølger som beveger seg gjennom luften til et lydsignal som kan strømme nedover en ledning som skal overføres, forsterkes eller tas opp. Hvis mikrofonen mater et lydsignal av dårlig kvalitet til nettverket, er det det som kommer ut på den andre siden, og høyttaleren har ikke annet valg enn å konvertere det tilbake til lyd. Hvis lyden er dempet, hul eller skjult av støy, ligger en stor del av skylden på mikrofonen.
"På vei til mikrofonen må lyden av talerens stemme vasse gjennom en akustisk sump av støy og etterklang. Jo lenger stemmen må reise, jo dypere synker den ned i sumpen."
For å lage et lydsignal som er så rent og klart som det kan være, må mikrofonen fange opp så mye av talernes stemmer og så lite av støy og etterklang fra omgivelsene som mulig. På vei til mikrofonen må imidlertid lyden av talerens stemme vasse gjennom en akustisk sump bestående av romstøy (som kommer fra ting som luftventiler, bygningsvibrasjoner, gatelyder og mennesker) og etterklang (forårsaket av refleksjoner av stemmen fra harde overflater). Jo lenger stemmen må reise, jo dypere synker den ned i sumpen, til den på et tidspunkt er nesten helt nedsenket.
Det er bare tre måter å komme rundt dette. Den første måten er å eliminere sumpen. Hvis vi gjør rommet stille og ikke-reflekterende som et innspillingsstudio eller et bibliotek, er det nesten ingen støy eller etterklang for stemmen å vasse gjennom. Men stedene der folk jobber eller møtes, er ikke ofte sånn, og det er vanligvis dyrt og vanskelig å gjøre dem slik.
Den andre måten er å fange stemmen før den begynner å synke ned i sumpen. Dette er enkelt og effektivt, men det betyr at mikrofonen må plasseres innenfor noen få centimeter fra talerens munn, akkurat som for en sanger på en konsert. Men på en arbeidsplass eller høyskole-sammenheng, må mikrofonen selvfølgelig være minst et par meter unna på bordet, og sannsynligvis lenger unna enn det - kanskje til og med på veggen eller taket.
Den tredje måten er å bruke en konferansemikrofon som gjør en mye bedre jobb med å skille mellom tale og støy eller etterklang. For å fange klar, forståelig, naturlig tale på avstand, trenger vi en mikrofon som kan styre praktisk talt hele hørselsfølsomheten akkurat til taleren og svært lite til den omkringliggende støyen og etterklangen. Den eneste tradisjonelle mikrofonen som er i stand til denne typen ytelse er shotgun-mikrofonen, som bruker et langt rør for å gjøre mikrofonens opptaksmønster smalere. Disse er vanlige i et TV-studio eller på et filmsett, men et to-fots rør som stikker ut av veggen eller taket, passer ikke inn i et typisk arbeidsmiljø.
Array mikrofoner
Den mest avanserte løsningen er matrisemikrofonen. Shure-mikrofoner kombinerer hele 100 små mikrofoner i en lavprofilformfaktor som enkelt kan monteres på eller under taket, på veggen eller på bordet. Pickupmønsteret til en mikrofon kan til og med justeres fra ekstremt smalt til bredt, for å dekke et enkelt sete eller en hel del av rommet.
Det beste av alt er at en matrisemikrofon kan distribuere flere lober for å fange stemmer i forskjellige områder av rommet. Det kan kreve en smal lobe å plukke opp stemmen til en person på et podium eller lederen av et konferansebord. Å plukke opp tre eller fire personer på den ene siden av bordet kan trenge en middels lobe, og å høre spørsmål fra studenter i et treningsrom kan trenge et par brede lober. Matrisemikrofonen lar deg justere hver lobe individuelt slik at de generelle talenivåene er konsistente for alle i rommet.
En konferansemikrofon er enda mer allsidig når den kombineres med innebygd digital signalbehandling som kan levere en ferdig lydmiks som er klar til å overføres til andre nettsteder på en videokonferanse. I den neste delen i denne serien dekker vi hvorfor DSP har blitt en så viktig del av lydøkosystemet.
Den riktige mikrofonen støtter alle enheter i lydøkosystemet
Ved å gi et solid lydgrunnlag lar mikrofonen hver nedstrømsenhet i lydøkosystemet gjøre sitt beste for å forbedre lydsignalet. Automatiske miksere tar bedre beslutninger om aktivering av mikrofoner; automatiske forsterkningskontroller justerer nivåene jevnere; ekkokanselleringsenheter eliminerer ekko mer fullstendig. Å fange klar, naturlig og forståelig tale som ikke er forurenset av støy og etterklang i rommet virker enkelt, men det er det ikke. Men for å oppnå lydkvalitet som støtter uanstrengt kommunikasjon og maksimal produktivitet - uten slitne ører eller distraksjon - kreves mikrofoner som kan trekke ut det beste råmaterialet mens de tilpasser seg rommet og menneskene i det.


Microflex Ecosystem: Digital signalbehandling
Lyd fra møterom må være både forståelig og naturlig. Lær hvordan digital signalbehandling bidrar til å oppnå dette.


Microflex Ecosystem: Høyttalere
Mens en mikrofon konverterer lyd til et elektrisk signal, konverterer en høyttaler signalet tilbake til lyd. Lær hvorfor dette er en vesentlig del av lydøkosystemet.
Validate your login
Logg inn
Create New Account